ၾကိဳဆိုစာ
January 21, 2013
အကၽြန္သိသမွ် ရကၡဝဏၰအကၡရာ
အကၽြန္ဂနိ႔ထိ ရွာဖီြစုေဆာင္းရဟိသရိြေသာ ကမၻာရီးရာ လူမ်ဳိးအသီးသီးရို႕ဧ့ အကၡရာစာပီရို႕ ထဲက ဧဂုေဖာ္ျပဖို႔ အကၡရာစာပီေရ ရကၡဝဏၰအကၡရာစာပီ ျဖစ္ပါေရ။ ဇာတြက္ေၾကာင့္ ရကၡဝဏၰ အကၡရာ
စာပီကိုရာ အထူးအေရးစိုက္ၿပီးေက ရီးပါေရေလး။ ကမၻာမာဟိေရ တျခားလူမ်ဳိးအသီးသီးရို႕ဧ့ စာပီ
ကို မရီးသားပါေလး။ ယင္းပိုင္ ဝိဝါဒေစာဒနာျပဳခပါေက အလိုက္သင့္ပင္ အကၽြန္ေျဖၾကားပါေမ။
ကမာၻမာဟိေရ လူမ်ဳိးအသီးသီးရို႕မာ ကိုယ္ရို႕စာပီကို ကိုယ္ရို႕ ထုတ္ေဖာ္ပနာ မိမိတိုင္းနိုင္ငံ အသီး
သီးရို႕မာ သူငယ္တန္းအစ အမ္ေအနန္႔ အိုင္-စီ-အတ္စ္ အစဟိေရ ဝိဇၨာတန္းလြန္အဆင့္တန္း အထိ သင္ၾကားနီကတ္ရစြာကို အားလုံးအသိပင္ ျဖစ္ပါေရ။ တိမ္ျမဳပ္ေပ်ာက္ကြယ္နီေရ လူမ်ဳိးအသီး သီးရို႕
မာ ဂနိ႔ထိ ေတာင္ဘက္ကို ေမွ်ာ္ၿပီး ေျမာက္ဘက္ကို ယမ္းပနာ စမ္းဖီယမ္းဖမ္းပင္ ျဖစ္နီသိ့ပါေရ။
ကိုယ္ရို႕ အမ်ဳိးသားအခ်င္းခ်င္းပင္ ငါရို႕မာ စာပီဟိယင့္လား၊ ယင္းစာပီကား ဇာပိုင္ေလးလို႔ အမ်ဳိးမ်ဳိး
ေဝဖန္ေျပာဆိုၿပီးေက တခ်ဳိ႕ေသာသူရို႕က ေဝႆႏၱရာဇာတ္ေတာ္လာစကားမာ အမိတၱာပံုေရ ဇူဇကာပုဏၰားအား “စစ္ၿမီျပင္ကို မေရာက္ခါကပင္ ယံႈးယာဆိုပနာ ျပန္ခစြာလားဆိုေရ’’ စကားပံုပိုင္ ကိုယ္ရို႕ဧ့ ဆင္းသက္လာေရ အၿခီအျမစ္ကို တစ္ႀကိမ္တစ္ခါေခ်ေလ့ စူးစမ္းရွာဖီြ ေဝဖန္ျခင္းမဟိဘဲ စိတ္ႀကီးဝင္ပနာ “ငါေရ လူေဇာ္လူေမာ္တစ္ေယာက္၊ ငါေျပာေရပိုင္ ျဖစ္ရေမ”၊ ယင္းသူရို႕တိ အလ
ကား အေကာင္တိရာ၊ သူရို႕ယမ္းခ်ပနာ လုပ္နီကတ္စြာရာ ျဖစ္လိေမ၊ ငါရို႕မာ စာကား မဟိယာ”အ
စဟိေရ မီးပြင့္စကားလံုးတိနန္႔ ကိုယ့္ရင္ဝကို ကိုယ္ကိုတိုင္ လွံနန္႔ထိုးေရပိုင္ ေျပာဆုိနီကတ္ပါေရ။
အကၽြန္ တစ္ခုေျပာပါရစီ။ ကမၻာ့လူမ်ဳိးအသီးသီးရို႕မာ ကိုယ္ရို႕ယဥ္ေက်းမႈနန္႔ကိုယ္ရို႕သဘာဝအ
ေလွ်ာက္ တစ္ဆင့္စီတစ္ဆင့္စီ ရာစုေပါင္းမ်ားစြာကို ေက်ာ္လြန္ခကတ္ပါယာ။ ယင္းပိုင္ ေက်ာ္ျဖတ္
လာေရအတြက္ စကားနန္႔ စာရို႕ေရ ဂနိ႔ထိ ဟိနီကတ္သိ့ပါေရ။ ဟိနီပါေကေလ့ ကိုယ္ရို႕အမ်ဳိးသား
စာပီကို ကမၻာ့လူမ်ဳိးတိနည္းတူ ကိုယ္ရို႕ရာ ေဖာ္ထုတ္ထိန္းသိမ္းရမည္မာ ဓမၼတာရာ ျဖစ္ပါေရ။
ထိုကတစ္ဆင့္ မွန္ကန္ေရ အၿခီအနီကို ေရာက္ဟိပါေက ကမၻာသို႔ တင္ျပႏိုင္စြမ္းဟိပါေမ။ ယင္းပိုင္
မွရာ ဂနိ႔ထိ တိုးတက္နီေရ ကမၻာ့အဆင့္အတန္းမီြ အမ်ဳိးသားတစ္ရပ္ ျဖစ္ႏိုင္ပါလိေမ။ ယင္းပိုင္ မဟုတ္ပါေက “ကမၻာ့အဆင့္မီြေအာင္ ရင္ေဘာင္တန္းလိုက္၊ ေခတ္မီြေအာင္ ျပဳလုပ္ကတ္ပါ၊ေခတ္မီြ
ေအာင္ တိုးတက္ကတ္ပါ’’ ဆိုေရ စကားလံုးတိေရ အလကားရာ ျဖစ္လီပါဖို႔ယာ။ ယင္းတြက္ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုအတြင္း မွီတင္းနီထိုင္ကတ္ေတ ျပည္ေထာင္စုအမ်ဳိးသားအခ်င္းခ်င္း ရင္းႏွီးစြာနန္႔ရကၡ ဝဏၰအကၡရာေခၚ ရခိုင္အကၡရာသမိုင္း အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ဂနိ႔ထိ တိြဟိသရိြ ေဖာ္ျပပါေမ။ ထိုထက္ပိုလို႔ သိဟိကတ္ေတ ပညာယွင္အေပါင္းရို႕က ခ်ဳိ႕ယြင္းစြာေခ်တိကို ျဖည့္စြက္သည္ျဖစ္စီ၊ အသိပီးသည္ျဖစ္
စီ၊ ကန္႔ကြက္သည္ျဖစ္စီ အက်ဳိးအေၾကာင္းစပ္ပနာ ညြန္ၾကားပါက အသင့္လက္ခံပါေမ။
ရကၡဝဏၰအကၡရာေခၚ ရခိုင္အကၡရာစာပီကိစၥမာ မီးခြန္း(၃) ခု ဟိပါေရ။ (၁) ဇာအခ်ိန္က ေပၚေပါက္
လာပါေရေလး။ (၂)ဇာပုဂၢိဳလ္တည္ထြင္ခပါေရေလး။ (၃) ဇာေၾကာင့္ ရကၡဝဏၰအကၡရာလို႔ ေခၚတြင္
ပါေရေလး။ ေဒမီးခြန္းသံုးခုကို မူတည္ပနာ မီးခြန္းတိမကန္ မီးႏိုင္ပါသိ့ေရ။ ယင္းပိုင္မီးခြန္း ေပါင္းမ
ကန္ဟိေကေလ့ ေဒမီးခြန္းသံုးခုမာ အက်ံဳးဝင္ၿပီးျဖစ္ေတအတြက္ ေနာက္ထပ္အက်ယ္ရီးသားဖို႔မလို
ယာထင္ပါေရ။
ေယရာေကေလ့ ေဒေဆာင္းပါးအက်ဥ္းမာ စံုလင္ေအာင္ ရီးသားျခင္းမျပဳႏိုင္ေရအတြက္ ေနာက္ထပ္
အမီးတိ လိုဦးေမလို႔ေလ့ ထင္မိပါေရ။
(၁) ဇာအခ်ိန္ ေပၚေပါက္လာေရေလး မီးခြန္းအတြက္ ဂနိ႔ ထိသိဟိသရိြေသာ အေၾကာင္းကို ရီးသား
ပါေမ။
အကၡရာဆိုသည္ကား အေတၳာအကၡရာ သညာေတာဆိုေရ ပါဠိအရ သေကၤတအမွတ္အသား အား
ျဖင့္ အနက္အဓိပၸါယ္ကို သိသာစီရန္ အမွတ္သညာတစ္ခုအနီနန္႔ အကၡရာဝဏၰစာလံုးရို႕ကို ျပဳပ်င္ ထားရေရလို႔ ဆိုလိုပါေရ။ ယင္းအမွတ္အသားအကၡရာသညာရို႕မာ မိမိရို႕အမ်ဳိးသားနန္႔ မိမိရို႕စာပီ
ေရ တစ္သီးတျခားစီအျဖစ္ ကမၻာလူမ်ဳိးအရပ္ရပ္ရို႕မာ ဟိပါေရ။
အဂၤလိပ္အကၡရာဝဏၰနန္႔ ဗမာ့အကၡရာဝဏၰမတူ၊ အိႏၵိယအကၡရာဝဏၰနန္႔ ယိုးဒယားအကၡရာဝဏၰရို႕
မတူ၊ ဂ်ပန္အကၡရာဝဏၰနန္႔ အာေရဗိယအကၡရာဝဏၰ မတူ၊ ယင္းပိုင္ တစ္တိုင္နန္႔ တစ္တိုင္ မတူ
ကတ္ပါ။ မတူစြာကို အစြဲျပဳလို႔ တျခားဟိသရိြစာပီရို႕ကိုေလ့ မဟုတ္ဘူး၊ မယွိဘူး၊ မမွန္ဘူး မျဖစ္ႏိုင္
ေတာ့ဘူးလို႔ ဘူး-တစ္လံုးကို အသံုးျပဳႏိုင္ကတ္ပါဖို႔လား။ ရကၡဝဏၰအကၡရာေရ ထူးျခားေရ အကၡရာ ဝဏၰတစ္ရပ္ ျဖစ္ပါေရ။ ေပၚဦးစအခ်ိန္မာ ရွီးအခါကနီးစပ္ေတပတ္ဝန္းက်င္တိုင္းျပည္ရို႕နန္႔ဆက္ဆံ ေရအတြက္ နီးစပ္ေတ တိုင္းျပည္ႀကီးတိကရာ ဆင္းသက္ႏိုင္ပါေရ။ မိုးထက္ကက်ပနာ ဆင္းသက္စ
ရာ အေၾကာင္းမဟိပါ။ စီးစစ္လိုက္ပါေက ---
လြန္ခေရ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္သံုးေထာင္နီးကပါးခန္႔က အိႏၵိယျပည္ႀကီးမာ အကၡရာစာပီတိကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ရီးသားနီကတ္ၿပီး ျဖစ္ပါေရ။ ယင္းထက္ရွီးက်ေရ စာပီရို႕ကိုကား ရုပ္ျပစာ(သို႔မ
ဟုတ္) လကၡဏာျပစာပီရို႕ကို ကမၻာ့သမိုင္းမာ ဖတ္ရႈရပါေရ။ ေယရာေကေလ့ရကၡဝဏၰအကၡရာကိုရာ ရီးေမလို႔ အာသီသျပဳခေရအတြက္ ဆက္လက္ ေဖာ္ျပပါေမ။ အဆိုပါ အိႏၵိယျပည္ႀကီးမာရွီးႏွစ္ေပါင္း
မ်ားစြာကပင္ (ရာစုႏွစ္လြန္ကို ဆိုလိုပါေရ) ဧရေမဣကာအကၡရာ ေပၚေပါက္လာပါေရ။ယင္းေနာက္
မာ တစ္ဆင့္တစ္ဆင့္ေျပာင္းလဲလာပနာ ခရုသွ်တီအကၡရာ ေပၚေပါက္လာပါေရ။ ယင္းကတစ္ဆင့္
ျဗဟၼီ၊ ယင္းကတစ္ဆင့္ ကုသွ်ံအကၡရာ၊ ယင္းကတစ္ဆင့္ ဂုတၱအကၡရာ၊ ယင္းက တစ္ဆင့္ျဂႏၱအကၡရာ၊ ရကၡဝဏၰအကၡရာ၊ ကုဋိလ၊ နာဂရီ၊ သွ်ာရဒါ၊ ဘဂၤလား၊ ပါဆက်ီမီ၊ မေယ၊ ျပေဒသွ်ီ၊ ေတလဂု အစဟိ
ေရမ်ားစြာေသာ စာပီအကၡရာရို႕ ဆင္းသက္ေပၚေပါက္လာလီပါေရ။ ယင္းေၾကာင့္ ဂုတၱအကၡရာက ျဂႏၱအကၡရာ၊ ရကၡဝဏၰအကၡရာ အစဟိေရ စာရို႕ ဆင္းသက္လာပါေရ။
အရီးႀကီးေရ စာပီတစ္ရပ္မာ ျဂႏၱနန္႔ ခဆင္ဆင္တူေရ သကၠဋစာပီမ်ဳိးေရ ေပသွ်ဝါေျမာက္ပိုင္းေမာရီ
ယမင္းဆက္မွ ရကၡိဳင္ျပည္၊ ေဝသာလီၿမိဳ႕ေတာ္ေဟာင္းသို႔ ဆင္းသက္လာလီပါေရ။ ယင္းစာေလ့တစ္
ဆင့္တစ္ဆင့္လြဲေျပာင္းပနာ ရကၡဝဏၰျဖစ္လာေရ တစ္ရပ္၊ ဇတၱအကၡရာမာ ျဂႏၱနန္႔ အဆင္တူဗ်ာ တစ္ဆင့္တစ္ဆင့္လြဲလာၿပီးေက ရကၡဝဏၰျဖစ္လာေရ တစ္ရပ္၊ ႏွစ္ရပ္ေသာ ေျပာင္းလဲျခင္းရို႕နန္႔ စီး
ဆင္းလာေရ ျမစ္ေခ်ႏွစ္ခုရို႕မာ သမုဒၵရာထဲသို႔ စီးဝင္ေရပိုင္ ရကၡဝဏၰအကၡရာထဲသို႔ ဆင္းသက္လာ လီပါေရ။
ယင္းတြက္နန္႔ ယင္းအခ်ိန္ကပင္ ရကၡဝဏၰအကၡရာလို႔ ထင္ရွားလာပါေရ။ ေနာက္တစ္ေၾကာင္းမာ အ
ဆုိပါ ဇတၱနန္႔ ျဂႏၱရို႕က ဆင္းသက္လာေရ ကဒမၺအကၡရာနန္႔ စာလုက်အကၡရာရို႕ေရ တစ္ဆင့္ တစ္
ဆင့္လြဲေျပာင္းပနာ ျပဴစာနန္႔ မြန္စာရို႕သို႔ ကူးေျပာင္းလားပါေရ။ အကၡရာဝတၳဳရို႕ လႊဲေျပာင္းလားရ ျခင္းအေၾကာင္းမာ လက္ရီးေခတ္ျဖစ္ေတအတြက္ တစ္ဆင့္တစ္ဆင့္ ရီးသားကတ္ရာမာ ရာစုေပါင္း ၾကာလာေရခါ တစ္မ်ဳိးတစ္ဖံုစီ လြဲေျပာင္းလာလီပါေရ။ ယင္းေၾကာင့္ ရွီးအကၡရာနန္႔ ဧဂုအကၡရာ မတူ ျခင္းျဖစ္ပါေရ။ တစ္ဆင့္တစ္ဆင့္စီထုတ္ပနာ ၾကည့္ပါေကအဆံုးမာတူနီကတ္ပါေရ။ ေဒနည္းအတိုင္း အေနာက္ႏိုင္ငံပညာဟိႀကီးတိက သုေတသနျပဳလုပ္ကတ္ပါေရ။
(၂) ဇာပုဂၢိဳလ္တည္ထြင္ ခပါေရေလး
အကၡရာစာပီရို႕ကို ေဒသဌာနအရပ္ရပ္ရို႕မာ လူမ်ဳိး အသီးသီးရို႕ေရ မိမိရို႕ေဒသအေလွ်ာက္အေခၚ
အေဝၚအသံုးအစြဲအားျဖင့္ ေခၚေဝၚကတ္ေတခါ ဗမာ အမ်ဳိးသား ဗမာစာ၊ ျပဴအမ်ဳိးသား ျပဴစာ၊ မြန္
အမ်ဳိးသား မြန္စာ၊ သွ်မ္းအမ်ဳိးသား သွ်မ္းစာ၊ အိႏၵိယ အမ်ဳိးသားမာ အိႏၵိယအမ်ဳိးသားစာ၊ အဂၤလိပ္
အမ်ဳိးသားမာ အဂၤလိပ္အမ်ဳိးသားစာ၊ တရုတ္အမ်ဳိးသားမာ တရုတ္အမ်ဳိးသားစာလို႔ မိမိရို႕အမ်ဳိးသား
နာမည္နန္႔လည္းေကာင္း၊ တိုင္းျပည္နာမည္နန္႔ လည္းေကာင္း အစြဲျပဳပနာ စာပီရို႕ဧ့ နာမည္တိျဖစ္ လာရေရပိုင္ ရကၡိဳင္မာေလ့ ရကၡသဒၵါကို အစြဲျပဳပနာ ရကၡ-ရကၡဳိင္-ဝဏၰအကၡရာစာလံုး ရကၡိဳင္အကၡ
ရာစာလံုးတိ ျဖစ္ေပၚလာပါေရ။ ျဖစ္ေပၚလာေရအခ်ိန္ကား ဓညဝတီျပည္ သူရိယမင္းဆက္မာ ျဖစ္
ပါေရ။ ဇာတြက္ေလးဆိုပါေက အိႏၵိယျပည္မာ ေဂါတမျမတ္စြာ ဘုရားပြင့္စဥ္ရကၡိဳင္ျပည္မာသူရိယ
မင္းဆက္ စႏၵသူရိယျဖစ္ပါေရ။ သူရိယမင္းဆက္(၂၅)ဆက္ ျဖစ္ထြန္းခပါေရ။ ဘုရားပရိနိဗၺာန္လြန္
ၿပီး (၂၁၈-ခုႏွစ္)မာ သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီး ျဖစ္ထြန္းပါေရ။ ယင္းအခ်ိန္ ရကၡိဳင္ျပည္မာ သူရိယ
မင္းဆက္ျဖစ္ပါေရ။ စာပီကား မဂဓေခၚ ျဗဟၼိအကၡရာ ျဖစ္ပါေရ။ ဂနိ႔ထိ ဓညဝတီၿမိဳ႕ေတာ္ေဟာင္း
နီရာမာ ျဗဟိၼအကၡရာနန္႔ရီးထိုးခေရ ေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္ကို ဆရာစံေရႊဖူးနန္႔ အကၽြန္ကိုယ္တိုင္မင္
ကူးယူ ရဟိပါေရ။ ယင္းကတစ္ဆင့္ ေဝသာလီၿမိဳ႕ေတာ္ စျႏၵားမင္းစက္ အတြင္းမာ ရီးထိုးထားခေရ ေက်ာက္စာကဗၺည္းစာတိမာ သကၠဋေက်ာက္စာေတာ္တိ တခ်ဳိ႕နန္႔ ရကၡဝဏၰ ေက်ာက္စာေတာ္တိ တိြဟိရပါေရ။ သကၠဋေက်ာက္စာေတာ္ဆိုရာမာ အနႏၵစျႏၵမင္း လက္ထက္ခါ ရီးထိုးထားခေရ သွ်စ္
ေသာင္းဘုရားေက်ာက္စာ၊ ဝႏိၵနတ္ကြန္းေက်ာက္စာ၊ ေဝသာလီၿမိဳ႕ေတာ္ေဟာင္းက ရဟိေရ
ဦးစံေရႊဖူးဧ့ ႀကီးေခါင္းေလာင္းေခ်ေက်ာက္စာ၊ ေဝသာလီ ဥဏွိသကေတာင္ေက်ာက္စာ၊ သင္းခ်ပ္
ေတာ္ဘုရားေက်ာက္စာတိုင္၊ သင္းခ်ပ္ေတာ္ ေျမာက္အနေႏၱာဓယေက်ာင္းေတာ္နန္႔စာတီေက်ာက္
စာရို႕နန္႔မ်ားလွစြာေသာ ေက်ာက္စာအပဲ့အက်ိဳးရို႕ေရ သကၠဋေက်ာက္စာတိ ျဖစ္ပါေရ။ငီြသားဒဂၤါး
တိ ဟိပါသိ့ေရ။ ဒဂၤါးမာ သကၠဋဒဂၤါးတိ၊ ရကၡဝဏၰဒၤါးတိ တိြရပါေရ။ ေက်ာက္ျပားေခ်၊ ႀကီး ပုရပိုက္
ေခ်၊ အုတ္ခြက္ေခ်ရို႕ထက္မာ ရကၡဝဏၰအကၡရာနန္႔ ရီးထားပါေရ။ ေဝသာလီကရဟိစြာ ျဖစ္ပါေရ။ ယင္းတြက္ေၾကာင့္ မဂဓအကၡရာေခၚ ျဗဟၼိအကၡရာကတစ္ဆင့္ ရကၡဝဏၰအကၡရာသို႔ ကူးေျပာင္း
လာပါေရ။ ေခတ္နန္႔ မင္းဆက္မာ သူရိယမင္းဆက္မွအစ စျႏၵားမင္းဆက္အဆံုးမာ ထင္ရွားထြက္
ေပၚလာပါေရ။
(၃) ဇာေၾကာင့္ ရကၡဝဏၰအကၡရာလို႔ ေခၚတြင္ပါေရေလး
ရကၡဝဏၰအကၡရာေခၚတြင္ျခင္းကို ရွိမာျပဆိုခၿပီး ရကၡဳိင္ျပည္မင္းအဆက္ဆက္ရို႕လက္ထက္မာတစ္
ဆင့္စီ အကၡရာဝဏၰတိ ရီးသားကတ္ရာမာ တဆတ္ဆတ္ တိုင္းရင္းစာပီအျဖစ္သို႔ ကူးေျပာင္းလား ေရအတြက္ ရကၡဳိင္ျပည္မာျဖစ္ထြန္းေရစာကို ရကၡဳိင္စာ သို႔မဟုတ္ ပါဠိအလိုအားျဖင့္ရကၡဝဏၰအကၡ
ရာ လို႔ ေခၚတြင္လီပါေရ။
မွတ္ခ်က္။ ။ ေဒေဆာင္းပါးမာ ပါဟိေရ ေက်ာက္စာမာ ရခိုင္ျပည္ေဝသာလီၿမိဳ႕ေတာ္ေဟာင္း၊
ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕အပိုင္း ေျမာက္ဘက္(၇)မိုင္ေလာက္အကြာ ဧဂုေဝသာလီရြာေခ် ဥဏွိႆေတာစာတီ
ၿပိဳပ်က္ရာက ရဟိေရ အကၡရာရီးထိုးထားေရ ေက်ာက္လံုးေခ်တိထဲက တစ္ခုျဖစ္ပါေရ။ (၆)စုေခတ္၊ အာနႏၵစျႏၵမင္း ရီးထိုးထားခၿပီးေက ျဂႏၱအကၡရာက ရကၡဝဏၰအကၡရာသို႔ ႏြယ္ဆင္းနိေရ အခ်ိန္ျဖစ္ပါ
ေရ။
၁၉၅၈-၅၉ ခုႏွစ္
ရခိုင့္တန္ေဆာင္ ႏွစ္လယ္မဂၢဇိန္း
ဦးဦးသာထြန္းရီးေရ ရခိုင့္တန္ေဆာင္ေဆာင္းပါးတိ စာအုပ္(စာမ်က္ႏွာ-၄၆)က ရခိုင္ျခင္းျပဳ ေဖာ္ျပစြာ ျဖစ္ပါေရ။ ေနာင္ခိုင္ျပည္ ရခိုင္ျခင္းျပဳပါေရ။
အမ်ိဳးအစား>>
ေဆာင္းပါး
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment